Translate

zaterdag 6 oktober 2012

Zaterdag 6 oktober - DAG 29

Hier is een youtube: met opnamen in Aracuja en Cumbuco:

Met Marcel op stap en waarschijnlijk laatste sprong in het Cumbuco zeewater

Nadat we vroeg hadden ontbeten en Fred Eduardo had gevraagd naar de reparatie van het toilet kwam hij eerst eens kijken wat er aan de hand was. Hij zag meteen wat het probleem was en binnen 10 minuten was het gemaakt en is het toilet weer normaal te gebruiken.

Dat was zeker wel zo plezierig omdat we vandaag met Marcel en zijn gezin een afspraak hebben om de omgeving te gaan bekijken.
Hij arriveerde rond 10.15 uur zonder zijn gezin. Zijn dochtertje Rebecca was vannacht ziek geworden en ze hadden niet geslapen.

Dus bleven zij thuis en zijn wij met zijn drieen gegaan. Marcel heeft ons eerst naar Lagamar do Cauipe gebracht, waar hij ons om 12 uur weer zou ophalen. intussen zou hij naar Caucaia gaan voor medicijnen. Terwijl Liesbeth genoot van de schaduw onder de rieten parasol ging Fred de omgeving een beetje verkennen, te beginnen met het bestijgen van een flinke zandbult.

Het uitzicht was een mooie beloning. Leuk contrast, de Sahara-achtige duinen en het groene achterland.

Klokslag 12 uur was Marcel weer bij ons en dronk nog even een glaasje mee. Toen bleek dat ik te weinig wisselgeld had gekregen, heeft hij dat even gecorrigeerd.

Vervolgens gingen we rond het meer rijden en onderweg zouden we een leuk restaurant tegenkomen wat een verbouwde bus is. Die bus is ooit gestrand en op die plek omgetoverd tot restaurant. Eigenlijk was dat bezoek het leukste in Cumbuco, de vrouw, Alicia, had ter versiering een oude naaimachine, schedel van een poema, schild van een schildpad, gemummificeerde kokosnoten, ed. gebruikt.

We moesten ook de tuin zien. We waanden ons de journalisten in het programma "De Stoel" of "ShowRoom". De tuin was ook een rommelzooitje. Maar voltrots moesten we haar Caju boom, Limoen, pimenta struik, tomatenplant zien. We wilden er wat drinken en bestelden een Fanta voor Fred en Marcel en Sucos Acerolle voor Liesbeth. Maar deze acerolle was wel zo lekker, dat Fred de Fanta liet staan om mee te nemen en samen dronken Fred en Liesbeth het glas leeg. Er stond een literfles acerolle op tafel waar het glas uit gehaald was. Na de excusie wilden we afrekenen. Voor de Fanta tweemaal R$2 en de acerolle was kado, ja de literfles ook. Wat heb ik bewondering voor iemand met zo weinig die dan van wat ze heeft het ook nog weggeeft. En de schittertjes in haar ogen. Een schitterend mens.

Na dit leuke bezoek reden we verder weer riching Cumbuco bar en werden we bij Sunset beach afgezet en ging Marcel te bar openen. Fred en Liesbeth hebben een kan Laranja en snack van soort bitterballen maar dan van vis genuttigd, Fred heeft nog gezwommen in zee en is zelfs kopje onder geweest door een golf die hem verraste. Na het strandvertier brachten we onze rugzak en handdoeken even bij Marcel, zodat we nog even wat konden rondstruinen tot zes uur. Toen gingen we weer naar de pizzeria. Nu bestelden we maar een pizza Salame maar bestelden er ook een Salada Caprese bij. Daar hadden we meer dan voldoende aan. We hebben heerlijk gegeten. En onverwacht een gezellig gesprek met een Braziliaanse met dochtertje en Hongaarse vriendin die Fred met elkaar op de kiek gezet heeft en zij, Catherina Guimaraes, heeft ons op onze beurt gekiekt.

Daarna, kwart over acht, namen we de bus en de rest van de avond is traditioneel, met kleine afwijking dat de plafondventilator het begeven heeft. Morgen wordt ie vervangen.