Translate

dinsdag 18 september 2012

Dinsdag 18 september - DAG 12

Eerste dag in Bonito: Snorkelen bij Baia Bonito (www.aguarionatural.com.br)

Vandaag moesten we om 9.30 uur vertrekken voor onze eerste excursie in Bonito: snorkelen in een natuur aquarium, in de Formosa rivier. We stonden rond 7 uur op, aangezien we na de lange reis gisteren vroeg op stok gegaan waren, Liesbeth al om 10 uur en Fred na schrijven van de blog en administratie van de foto's om half 11.
Rond acht uur zaten we aan het ontbijt en die was af. Wat een keuze. Super.

Even voor negen uur kwamen Dario en Denise de trap af de hal in waar we met Emellee van de receptie stonden te praten over het hotel en over Gaudi. Het was een hartelijk weerzien en aangezien Dario en Denise nog moesten ontbijten, is Liesbeth meegelopen en is Fred even een boekje over Gaudi van de kamer gaan halen om aan Emellee uit te lenen. Daarna ging Fred ook naar de drie aan de ontbijttafel om bij te kletsen. Na het ontbijt ging Dario met de Travel agency praten omdat we niet van het transport van het hotel gebruik maken maar van eigen huurauto.

Toen Dario terug was is hij de auto gaan halen, terwijl wij de handdoeken gingen regelen. En even over half tien vertrokken we naar het Aquario Natural. Het was maar een half uurtje rijden.

We kregen wet suites, crocs, zwemvest en snorkel uitgereikt en de toerleider legde uit wat de bedoeling was. Na omkleden gingen we een zwembad in om te oefenen met snorkelen, omdraaien om te drijven en uit te rusten.

Daarna liepen we over een trail van houten vlonders ca. 500 m tot aan de bron van de rivier. Onderweg vertelde  de gids over allerlei bomen, zaden, dieren.

Bij de rivier was duidelijk waarom we in het zwembad hebben geoefend. De rivier is barstensvol vis en kraakhelder water. Het is een ecosysteem dat niet verstoord mag worden, dus je mag niet gaan staan op ondiepe plaatsen. Vanaf een vlonder gingen we te water en konden we een tien minuten een beetje rond snorkelen en vissen bewonderen. Daarna gingen we even aan de kant voor nieuwe uitleg.

We moesten een voor een langs een onderwaterfotograaf/filmer zwemmen/snorkelen voor het maken van een mogelijk te kopen DVD. Daarna gingen we achter de leider aan, al snorkelend de rivier af over een afstand van 800 m. Je mocht alleen met de armen zwemmen en de benen stil houden. Liesbeth had last van lekkage van het masker en steeds liep haar neus vol. Dus ze zag het 800 m snorkelen niet zo zitten. Dus Fred is alleen gegaan met Dario en Denise had helemaal geen behoefte aan snorkelen dus ging in een bootje achter ons aan. Halverwege dacht Dario dat hij zou stikken en is ook in het bootje gegaan. FredÅ› masker deed op gegeven moment behoorlijk zeer op het voorhoofd. Maar je moet er wat voor over hebben. En het werd beloond. Op gegeven moment na veel kleine en wat grotere vissen zwom er een grote vis vlakbij en zelfs mee, zodat Fred met zijn armen ongeveer een de lengte kon afschatten. De vis moet ca. 50 cm geweest zijn.

Na de snorkeltocht kwamen we bij het eindpunt met wat watervalletjes. Daar kondern we snorkel en zwemvest af doen en was er de keuze: lekker zwemmen in de Formosa rivier of via een loopbrug naar een verhoging aan de overkant en dan aan een staalkabel tokkelen tot midden in de rivier en je dan te laten vallen. Fred en Dario waagden de sprong. Erg verfrissend.

Vervolgens liepen we over een trail met een lange brug over een moeras en open water waar vroeg in de morgen en in de avond alligators te vinden zijn. Toen was de excursie ten einde en kwamen we terug op het vertrekpunt met het zwembad.

Daar was ook een restaurant waar we gelunched hebben. En toen zijn we terug gegaan naar het hotel voor een rustpauze. Fred en Liesbeth zijn lekker in het zwembad van het hotel gaan zwemmen tot kwart over vier. Want half vijf wilden we skypen met Thea en daarna met Robert, onze zoon.

We hadden met Dario en Denise afgesproken om half zeven  om een eindje Bonito in te lopen langs wat souvenirwinkeltjes en op zoek naar een restaurant. We hebben paar souvenirs gekocht en lekker gegeten en zijn toen teruggelopen naar het hotel waar we onder het genot van een kopje koffie, rond 10 uur, de plannen voor morgen hebben besproken. Dat was nog al snel gedaan

1. Wow... mama... Echt gesnorkeld? Heb bewondering hoor!! ;-)

Als ik jullie blog zo lees, ben ik wel een klein beetje jaloers hoor... want wat een mooie vakantie hebben jullie tot nu toe gehad zeg!!