Translate

zondag 9 september 2012

Zondag 9 september - DAG 3

Dagtour Rio,

Voor vandaag hebben we ons getrakteerd op de bustour door Rio. We stonden om 7 uur fris op. Hoe kan dat anders, want gisteren zijn we om 10 uur al naar bed gegaan, moe als we waren. Waarschijnlijk een combinatie van jetlag plus het feit dat het al twee uur erder donker is als in Nederland: om kwart voor 6 uur schemert het en om 6 uur is het donker. We gingen dus betrekkelijk vroeg ontbijten en we waren weer bepaald niet alleen. Gelukkig stroomt het goed door.

Na het ontbijt zijn we snel even geld gaan tanken voor de zekerheid, om morgen en ook in Iguacu niet meteen zonder contant geld te zitten. Daarna was het voorbereiding maken voor de dag (flesjes water in de rugzak, geld in veiligheid gebracht en genoeg voor de dag op zak) en wachten op de bus.

Zoals afgesproken werden we netjes om half tien opgepikt in de lobby van het hotel. In tegenstelling tot de bustour hadden we deze keer een kleine bus voor 14 personen . Dat was zeker wel zo flexibel. Ook een voordeel ten opzichte van de vorige tour, 6 jaar geleden  was de tourguide, een sympathieke vrouw, die echt er werk van maakte  om voor ons een Engelse uitleg te zorgen. Toen ze op gegeven moment vernam dat we al eerder in Rio geweest waren en hoorde wat onze hoofdreden van ons bezoek in Rio is, kregen we een heel leuk gesprek. Op latere leeftijd heeft ze haar roeping ontdekt en begonnen met een psychologie studie om de mensen in de favela te helpen en de conflicten tegen te werken door de mentaliteit te veranderen.
Ik heb haar mijn visitekaartje gegeven om haar te laten genieten van ons bezoekrapport aan onze sponsorkinderen in 2009. En ook om de fotoalbums van onze vorige reizen te bekijken.

Allereerst gingen we naar de kathedraal, wat voor ons eigenlijk niet meer hoefde natuurlijk. Daarna reden we naar het Sambadrome, dat is gebouwd door dezelfde archtect die Brasilia gebouwd heeft. Afgelopen jaar heeft hij nog de Carnavalparade bijgewoond op zijn 104e jaar. Vervolgens reden we naar Maracana (het wereldberoemde voetbalstadium waar de finale WK 2014 gespeeld zal worden. Nou, dan zal er nog heel veel opgeknapt moeten worden. En ook aan de infrastructuur moet dan flink gewerkt worden. De wegen zijn bagger, het straatvuil her en der is een probleem, om maar enkele in het oog springende aspecten te noemen.
Als laatste onderdeel van het ochtendprogramma gingen we met de kabelbaan naar de Pao da Sucar (suikerbroodberg) en het was redelijk helder en leuk om er weer eens te zijn, waar James Bond zijn stunts heeft uitgehaald.

We kregen een werkelijk uitstekende buffetlunch geserveerd in een eersteklas kilo-restaurant. Wat hebben we gesmuld. Ze hadden er zelfs picanha op spies (charruscaria manier). En paella, farova, witte en rode bonen, vis, vlees, salades met palmscheuten, olijven tomaten, etc. etc. Dit was inbegrepen in de bustour!

Na de lunch zijn we via Ipanema beach langs het kanaal wat Ipanema met Leblond scheidt, naar Corcovada gereden. Het was er druk, maar dat hebben ze goed geregeld met pendelbussen waarmee de toestroom geregeld wordt. Thuis zal ik hier en daar een foto tussen de tekst plaatsen. We hebben er leuke bij, zoals panoramaopnames.

We hadden 40 minuten de tijd. en in de drukte was dat ook wel nodig omdat iedereen natuurlijk van de zelfde populaire plekken hun vakantiekieken willen maken.  Toen we er in  2006 waren, was de sokkel van het beeld, wat een kapel is, in de steigers. En nu is alles af en staat het beeld van Christo Retendor er op zich prachtig bij.

Daarmee was de bustour ten einde en werden we weer netjes bij het hotel afgezet, tegen half zes. We vonden de dag allebei zeer geslaagd en hebben er echt van genoten. Het weer was tropisch zonnig maar uit te houden. Hopelijk wordt het morgen ook een mooie dag. We zien ernaar uit!

1. Ik ben jaloers! klinkt indrukwekkend, ben benieuwd naar de foto's! Geniet er maar van want het is snel weer voorbij! Liefs Linda