Translate

zaterdag 8 september 2012

Vrijdag 7 september - DAG 1

De eerste etappe: Amsterdam - Rio
Het is nu bijna 17.30 uur Portugese tijd en we hebben nog zo'n 7 uur vliegen voor de boeg voor we in Rio de Janeiro zijn. De reis verliep tot zover redelijk voorspoedig. Wel was er sprake van een aanrijding van de trein tussen Roermond en Weert met een persoon, zoals het gemeld werd. Maar daardoor reed de Intercity naar Schiphol niet en moesten we in een ingelaste te kleine trein opgepropt naar Utrecht, daar overstappen op een sprinter stoptrein tot Amsterdam Arena en tenslotte overstappen op de trein naar Schiphol. Daar aangekomen hebben we eerst de koffers ingechecked; onszelf hadden we al online eergisteren ingechecked. Daarna waren we wel toe aan een Starbuckkoffie en apple/cinnamon muffin toe.
Ook de vlucht van Amsterdam naar lissabon had een ruim kwartier vertraging en we begonnen ons een beetje zorgen te maken toen we de vluchttijd hoorden. We zouden maar een half uur overstaptijd hebben. Maar gelukkig hadden we ons vergist en geen rekening gehouden met het tijdverschil tussen Lissabon en Amsterdam dus kregen we een uur kado.
De inwendige mens wordt door TAP goed verzorgd. Je kunt zoveel drinken krijgen als je wilt en op tijd een maaltijd of een snack/sandwich. En de bediening is vriendelijk en behulpzaam. Hieronder een fotootje vanuit het vliegtuig met uitzicht op Tenerife.

We kwamen op tijd aan in Rio, rond 20:45 uur. Door de douane en koffers halen ging ook voorspoedig. Veel minder voorspoedig ging het geld pinnen. Geen enkele betaalautomaat op het vliegveld werkte. Santander, Bradesco, Itau, alles weigerde. We hadden gelukkig nog wat Euro's contant die we maar hebben omgewisseld, zodat we in ieder geval de taxi konden betalen. Klokslag tien uur waren we bij het hotel. Gelukkig konden we daar wel met pinnen betalen. Voor morgen hebben we niet echt plannen, behalve geld zien te pinnen. We willen dit weekend wel nog een keer naar Christo Retendor en hopen dat we nog eens een bustour daarlangs kunnen maken of via openbaar vervoer. In ieder geval lopen we morgen naar de Kathedraal welke een bijzondere indruk op Liesbeth heeft. En beetje uitrusten, want bijna een etmaal onderweg gaat niet in de koude kleren zitten. Het is in ieder geval mooi weer: 22 graden 's avonds