Translate

dinsdag 25 september 2012

Zondag 23 september - DAG 16

Gruta do Lago Azul en voorbereiden verder reizen plus relaxen in het hotel

Vandaag vertrokken we na het ontbijt dat bijna 20 km van het hotel is, maar op Braziliaanse wegen buiten de bebouwde kom duurt die reis half uur tot drie kwartier. We kwamen netjes op tijd, half uurtje te vroeg. We kregen een clean-room mutsje op uit hygiene overwegingen en een helm op. In Brazilie zijn ze zeer goed gefocussed op absolute zekerheid. We keken een beetje rond en snuffelden in het souvenirwinkeltje en na ruim een half uur waren we aan de beurt: groep 8. We kregen wat instructies en informatie. Zo zijn ze met een nieuwe trap bezig maar is de oude trap nog in gebruik. Nou ja, trap. Het was een afdaling over 92 m, in drie etappes.

De grot is veel mooier dan San Muguel. De grot is in betere staat en met het diepblauwe meer onderin is het heel apart. En ook wel uniek.
Nadat we aan het eindpunt alles op foto en video hebben vastgelegd gingen we weer omhoog. De 92 m omhoog was haast nog makkelijker dan het vervolgens 200 m in de hete zon naar het startpunt te lopen. Het was ca. 28 graden maar zonder wind en met zon voelt het wamer. Gelukkig is de luchtvochtigheid heel laag en als er een zuchtje wind is, dan voelt dat prettig aan.

In de middag hebben Fred en Liesbeth besloten de lunch in het hotel te doen met een sucos en sandwich. Dario en Denise zijn in Bonito gaan lunchen. De waterval in het zwembad stond aan en we hebben de middag heerlijk genoten van het strakke zonnige zomerweer en fijne zwembad en whirlpool. Toen de zon achter de hotelvleugel verdween zijn we de koffers gaan inpakken.

Die avond hadden we om 7 uur afgesproken om wat te gaan eten en de auto voltanken. Na het tanken zochten we Restaurant Esmeralda op en hadden we vis, wat minder zwaar op de maag ligt. De Pintado Grelhado was heerlijk. Terwijl we zo zaten te eten op het buitenterras van het restaurant, kwam Martinho Shoe van de groep van vijf echtparen uit Rio Grande do Sul die Fred eerder deze week in de whirlpool had ontmoet, langsgelopen. Dus enthousiast begroette ik hem en had gelegenheid om hem aan Liesbeth, Dario en Denise voor te stellen. En wat bleek, hij was voor mij op pad geweest om een chimarreao set te kopen: een beker voor Herba Mate kruidenthee, met roesvaststallen "Rietje" met filter onderin om de theebladeren tegen te houden.
Tijdens de whirlpool babbel hadden we het erover gehad. Wat een leuke verrassing en het begin van emailcontact.