Translate

vrijdag 28 september 2012

Vrijdag 28 september - DAG 21

Art and Cultural expositie en Tamar project

Vanmorgen moest Dario wat werken en zijn Denise, Liesbeth en Fred op pad gegaan naar de Art and Culture Expositie op ongeveer 2 km vanaf het hotel. Tijdens het ontbijt goot het van de regen. We waren verrast. En hebben voor de zekerheid parapluutjes meegenomen. Die hebben we overigens maar amper nodig gehad en de temparatuur lijdt er weinig onder.

De expositie "Art e Culturo" laat handwerk zien uit de streek en van kunstenaren. Er waren veel leuke en mooie dingen bij. Van handgemaakte hangmatten, kussens, ed. tot keramiek-, hout-, mozaiekwerk: beelden, vazen, wandversiering, etc.

In het hotel hadden we al eigenaardige beeldjes gezien van mensen met heel grote voeten.  Diezelfde beeldjes waren op de expositie, en te koop. We hebben achterhaald waar die grote voeten voor waren. En de gedachte erachter is: symbool voor armoede om het ongeschoeide bij armen te benadrukken. We hebben een beeldje gekocht dat heel goed weergeeft wat de hoofdreden voor ons bezoek in Brazilie is: bezoek aan Keli, Lucas en Luiz Bruno.

Na bezoek aan de expositie en even wachten/schuilen voor een tweede buitje liepen we weer richting het hotel omdat 300m verder het Tamar Project was. Vorige Braziliereis zijn we met een toertocht al eerder naar een Tamar project geweest, maar in Aracaju is het alleen een voorlichting en promotie project ten behoeve van het Tamar project. Er waren een heel aantal aquaria, een bassin met drie zeeschildpadden van verschillende soorten  en een voorlichtingsfilm.

We sloten de ochtend af met het drinken van een kokosnoot. In de middag gingen we naar het strand met het idee er ook te lunchen met fingerfood. Dat hebben we gedaan met een lekkere vis en pastels met kaas. Het was lekker zonnig maar niet voor lang. Tot overmaat van ramp had Dario ook zijn bril verloren in zee, omdat hij door een golf verrast werd. Dus met natte zwemkleding en donkere lucht en de eerste spetters regen besloten we naar het hotel te gaan en spraken we 18.00 uur af voor het nuttigen van een sandwich of salade in een AltaLeve restaurant, 100 m naast het hotel.

Na het avondeten en weer terug in het hotel namen we afscheid van elkaar want Dario en Denise vliegen vannacht om 1.00 uur naar Sao Paulo voor een bruiloft en dan zondagavond weer naar Manaus, naar huis. Fred en Liesbeth vertrekken morgen naar FortaLeza.